Erling Sandmo-seminar: Urbane hjemsøkelser. Helge Jordheim om Berlin – englenes og spøkelsenes by

Den tyske hovedstaden Berlin er et hjemsøkt landskap. To totalitære regimer har satt sine spor. Selv om byen har fått et nytt sentrum, lever gamle bygninger og byrom videre, som spøkelser og gjenferd. Sterkest lever nok gjenferdet av muren, i hodet og på gamle kart, men også som et gjenoppbygd ingenmannsland. Like i nærheten har det bortsprengte Hohenzollern-slottet blitt rekonstruert for å drive ut gjenferdet etter DDRs Palast der Republik. Uten særlig hell, kan det virke som. Også mennesker går igjen i Berlins gater, kjente og ukjente, i granitt og bronse eller som nesten usynlige skygger. Av og til tar de turen inn på Gemäldegalerie og avlegger bildene av de gamle mestere et besøk, til Erlings store glede. Berlins spøkelser har også fått sin egen film, Wim Wenders’ Der Himmel über Berlin (1987), som han skrev sammen med Peter Handke. For en stakket stund får spøkelsene ikle seg vinger og bli engler, historiens engler, som vandrer rundt i ruinene etter verdenskriger og totalitarisme og samler opp restene.